Klass 9A missar målet

Första säsongen av Klass 9A hyllade duktiga och driftiga lärare. Den gav hopp och en känsla av att det går att inspirera och göra undervisning effektiv och rolig för eleverna. Serien blev en stor succé.

På Mikaelskolan i Örebro är resultaten långt under vad man kan förvänta sig av en skola i välfärdssamhället Sverige. Mer än 33 procent av klassen vi får följa har icke godkänt i mer än hälften av ämnena. Detta ska experterna från första säsongen hjälpa till att ändra på nu. Den nya säsongen av Klass 9A följer en ny klass, och fokus är nu på lärarna. Hur ska lärarna fungera för att eleverna ska lära sig bättre? Vilken lärarroll är bra att gå in i när man är i ett klassrum?

I första avsnittet får en försiktig lärare höra att hon måste ta mer plats och vara mer bestämd. En annan lärare får höra att han måste tagga ner och inte spela macho. Upplägget är givet. Härifrån, från sågningarna i första avsnittet, kommer antagligen lärarna att växa och bli riktiga stjärnor, efter experternas hårda coachning. Jag gissar att slutet är lyckligt.

Jag hoppas att även denna säsong kommer vara en snäll och fin skildring av människors resa mot bättre resultat. Målet är så klart att eleverna ska klara skolan och kunna möta omvärlden med rätt kunskaper, så att deras liv blir bättre helt enkelt.

Tyvärr tycker jag att Klass 9A missar målet lite. Det är väldigt enkelt att lägga skulden för dåliga resultat på lärare. Men det är klart att det inte är det som är problemet i dagens skola. Jag tycker att man borde ha en diskussion om lärarrollen i stort, och kanske framför allt om vilka förutsättningar lärare har i skolan nuförtiden. Jag önskar mig en dimension som tar upp de större frågorna. Är klasserna för stora? Har lärarna tillräckligt många timmar med eleverna? Kan de se eleverna och hjälpa dem på rätt sätt? Vilka förutsättningar skulle lärarna önska sig för att göra jobbet bättre? Dåliga resultat som på denna skola är inte orsakade av enskilda lärare eller enskilda elever, det är tydligt att det finns ett fel i själva systemet och jag önskar att Klass 9A kunde lyfta detta på något sätt. Det vore bra att prata även med politiker och rektorer. Det känns inte rätt att lägga skulden på lärare som gör sitt bästa för att eleverna ska lyckas. Det är så klart jättebra att coacha lärare till att bli bättre, den möjligheten borde alla få, för att bli mer effektiva, säkrare och ge eleverna så bra förutsättningar som möjligt, men det är inte där nyckeln till bättre resultat i skolan finns.

Här finns Klass 9A på SVT-play.

Kommentarer

kommentarer

4 comments for “Klass 9A missar målet

  1. Maria
    5 februari, 2011 at 00:22

    Visst finns det dåliga lärare. Och jag älskade hur förra säsongen visade vad engagerade lärare kan betyda för eleverna. Har själv så många minnen av viktiga lärare. Men jag tycker precis som du att man måste tänka längre: Vilka resurser, vilket klimat behövs för att de här lärarna ska kunna verka på bästa sätt?

    Första avsnittet tycktes dessutom utgå från att det bara finns ETT sätt att vara en bra lärare på, och det var synd. Det lämnade mig framförallt med känslan att det var jävligt modigt av Örebrolärarna att ställa upp på det här. (Försöker föreställa mig att jobba med Björn Häger i hasorna, det skulle vara rätt jobbigt.)

  2. 15 juli, 2014 at 02:32

    Hej Alex!Tack ff6r att du le4ser ve5r blogg, det tycker jag e4r kul. Jag visar din kmoemntar ff6r min klass pe5 samlingen, de5 blir de stolta.Ha ett skf6nt pe5sklov!He4lsningarJohanna

  3. 26 juli, 2014 at 20:06

    Haha. I woke up down today. You’ve cheeerd me up!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *